02 January 2016

Osechi 2016








Osechi ryouri is the new year celebration dishes of Japanese.  Japanese are somehow the only people in Asia who celebrate new year in western calendar.  This is terrible schedule for me to prepare dishes after Christmas.

This year I spend time to make Chinese style of roasted pork "Char siu" at home.  It was a great success.  I didn't bother to go to Japanese food market but I bought all the ingredients at local super market.  It was all right in the end.

「2016年・御節」今年は久しぶりに落ち着いたお正月だったので、家のお重に詰める料理を用意した。今年のメインは辻で習った叉焼。照り照りの甘い本格チャーシューはなかなかよくできた。その他の和食材料は明治屋まで買い出しにいくのが面倒になり、近所で揃えた。牛肉だけは和牛の薄切りでないので、固かったのが残念だったが、他はローカル材料でなかなかの出来だった。

熊本の名物、辛子レンコンも手作りした。本来は麦味噌に辛子を加えたのもを詰めるものだが、クリームチーズ、辛子、少量の味噌、砂糖で味つけしたものを詰め、クチナシの色の変わりに少量のカレー粉で色を付けた衣で揚げた。これが結構いける味で、自分なりにシンガポールと上手く融合ができた気がして、大満足だった。

我が家に伝わる古いお重は、昔のものなので深い。写真を撮って思ったが、伊勢海老や鯛のお頭焼きを入れる為にこの深さがあるのだと気がついた。弁当のようなちまちました料理を詰めるものではなく、もっと豪快な料理が似合う器だと思った。



お節・2016年
紅白なます
蒲鉾のきゅうり挟み
叩きごぼう
出汁巻き
如意巻き
牛肉の紅白巻
辛子蓮根
鶏うま煮
鶏の松風焼き
広東叉焼
海老の甘煮
花豆

鮪の漬けタルタル

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.